.Dit jaar zijn er al ruim 278.000 nieuwe auto’s verkocht en dat is 26,7
procent meer dan in de eerste vijf maanden van 2010 toen de markt al
herstelde van het rampjaar 2009.
In de maand mei kwamen de verkopen 36 procent hoger uit dan in dezelfde maand
vorig jaar. In totaal werden iets meer dan 50.000 nieuwe auto’s op kenteken
gezet, zo meldden brancheorganisaties Bovag en RAI maandag.
Peugeot was in de maand mei het bestverkochte merk. Dat merk wisselt nu af en
aan stuivertje met Volkswagen dat enkele jaren de nummer 1-positie wist te
monopoliseren, nadat een einde kwam aan de hegemonie van tientallen jaren
Opel op de Nederlandse wegen.
Fiscale prikkels
Het effect van fiscale prikkels voor schone en zuinige auto’s blijft goed
zichtbaar in de autoverkopen. Diesels die minder dan 95 gram CO2 per
kilometer uitstoten en benzine-modellen die onder de 110 gram CO2 per
kilometer blijven, krijgen vrijstelling van aanschafbelasting bpm en de
wegenbelasting.
In mei waren de Peugeot 107 en de Volkswagen Polo de best verkochte modellen,
met respectievelijk 2.366 en 1.699 stuks.
De kleine Peugeot 107 is in essentie dezelfde auto als de Toyota Aygo en de
Citroën C1. Van deze drie auto's samen werden er in de eerste vijf maanden
van dit jaar 21.829 verkocht, goed voor een marktaandeel van 7,8 procent.
De VW Polo is vooral populair vanwege de Blue Motion-technologie, die in de
dieselvariant een uitstoot van minder dan 95 gram C02 per kilometer
oplevert. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er 12.444 Polo's
verkocht. Dat was bijna twee keer zo veel als de afzet van de VW Golf, die
6.693 keer werd verkocht.
Nieuw regime
Afgelopen maand maakte het kabinet Rutte bekend dat stevig bezuinigd zal
worden op de fiscale prikkels voor schone en zuinige auto's. De norm voor de
C02-uitstoot wordt hierbij aangescherpt.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl